Külföldi webshop?
Ez mindig egy fogós kérdés, mérlegelnünk kell, hogy az olcsóbb ár miatt miről is mondunk le és ez megéri-e nekünk?
A legfontosabb érv a külföldi oldalakon való vásárlásra mindig ez szokott lenni: OLCSÓBB A CUCC.Viszont ne felejtsük el, hogy egy Magyarországi székhelyű kereskedőtől vásárolt termék esetén milyen pluszokat kapunk:
- Magyar áfás számla – bár ez ugye nem mindenkinek szempont.
- Kötelező garancia és jótállás. A 2 év kötelező jótállás hiánya sokszor nagy fejfájást tud okozni.
- Elállás: átvételt követően 14 napon belül indoklás nélkül el tudsz állni. Ezt sokszor a külföldi webshopok is biztosítják a részedre, de egy porszívót amit 5 dollárért szállítottak neked házhoz, te visszaküldenéd 29.400 Ft-ért pl Kínába? Ha igen, akkor készülj fel a magas szállítási költségen kívül a vám költségeire is!
- Rövid szállítási idő vs akár 40-50 napos szállítási határidő. Persze ezt az időt tudod expressz szállítással csökkenteni, de akkor már nem is biztos, hogy olcsóbb a termék mint itthon.
- Vámolás? Tessék? Igen, EU-n kívülről érkező küldeményeket vámoltatni kell, és ha nem ajándékba kapod a cuccot, akkor vám és áfa köteles, továbbá a vámkezelésnek is díja van.
- Eltűnt szállítás közben a csomagod? Egy Magyar Webshop ezt szinte azonnal tudja neked orvosolni, míg Nemzetközi szállítás esetén ha a procedúra végére is jutsz, akkor is csak a feladót fogják kárpótolni, nem TÉGED!
- Nem kaptad meg az árut és az eladó sem jelentkezik? Paypal esetén 45 napon belül tudsz reklamációt leadni, míg a kártya kibocsátójánál 90 napig. De ez egy döntési mechanizmus, ahol a bank dönti el kinek van igaza. Sőt, ha neked is adnak igazat, de ha a kereskedő számlájáról már levonták a fedezetet, akkor futhatsz a pénzed után.
- Probléma a kereskedővel? Magyarországon belül több módon is rendezheted a problémádat. Beírhatsz a panaszkönyvbe, Békéltető testület, Fogyasztóvédelem, Polgári per, stb. De mi a helyzet egy EU-n belüli vállalkozással? Itt is tudsz fogyasztóvédelmi bejelentést tenni, de ez sokkal időigényesebb mintha hazai eljárást kellene a hivataloknak lefolytatni. EU-n kívüli fogyasztóvédelmi bejelentés? Hát sajnos ilyen nem létezik.
Tehát ezek fényében mindenki döntse el, hogy melyik is éri meg jobban neki.Következő témánkban az EU-n belül vásárolt termék garanciájának a kérdésével foglalkozunk majd.